Tips

2010-08-16 | 16:45:37 | Kategori: Tips!
Tjohej! Jag har varit borta i en vecka (därför den dåliga uppdateringen) och nu har jag upptäckt att jag fotat så mycket i sommar att jag glömt bort massa bra bilder och jag inte vet vad jag ska lägga upp. 

Nu kommer ett litet fototips i alla fall och två bilder jag fotade när jag var på Gotland.

Tipset: Prova att fota från alla möjliga och underliga vinklar 
(kanske ett självklart tips men jag skriver om det ändå, för någon kanske uppskattar det ;) )

Ljuset faller olika från alla olika håll och en viss sak du fotar kan se helt annorlunda ut bara om du provar att fota ur en annan vinkel. Så blir något du försöker fota "tråkigt", prova då att fota ur någon vinkel du aldrig tänkt på förut! Kanske kan du prova lägga kameran på marken och fota det ur grodperspektiv, eller lägga kameran högt upp och fota ur fågelperspektiv, eller så kan du prova att helt enkelt gå runt motivet och prova från ett annat håll.

Exempel, detta portvalv jag fotade:


 

Jag fotade det utifrån med solen i ryggen, men vad händer då man går och fotar från motsatta håll?

Jo, detta:



Det är som två helt olika bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback