En lista för bokskrivare

2010-08-22 | 21:35:17 | Kategori: Allmänt


Vad heter du? Tove

Hur gammal är du? Sjutton, fyller snart arton

Vad kommer din bok att handla om?
Kommer? :P Den handlar redan om något, men varje gång jag försöker beskriva handlingen så låter det bara töntigt, hehe. Man måste läsa boken för att förstå, men jag kan säga att det är en fantasybok och den handlar om en flicka som heter Tirena. Det är något speciellt med henne, för hon kan läsa tankar. 

När kom du på bokidén?
Hm... jag skulle nog ganska snart fylla femton år när idén kom. Jag har ingen aning om hur den kom, utan den bara fanns där en dag. Jag hade försökt skriva en fantasybok innan men efter att flera sidor försvunnit gav jag upp på den och tänkte börja på något helt nytt. Det jag minns är att jag i nästan panik tog ett av mina anteckningsblock och försökte så snabbt som möjligt börja skriva ner historien innan den försvann ur mitt huvud. Det var ungefär som att knäppa med fingrarna och sätta igång något. Ena dagen fanns det inget där och andra hade jag helt plötsligt nästan en hel historia i huvudet, och jag började skriva, och skriva... och skriva.

När började du att skriva på boken?
För tre år sedan, ungefär. Nu är jag (förhoppningsvis) klar. Det tog ett år att kladda ner hela historien på ett word-dokument, men jag upptäckte ju snart att man inte bara kunde skriva en bok. Man måste gå tillbaka och ändra, och rätta... ta bort flera stycken eller sidor, och ändra, och rätta. Det är en låååång process. Jag har skrivit om många stycken ur boken flera gånger, första prologen raderade jag helt och skrev en ny. 

Hur många A4 har du skrivit? 171 sidor (med storlek 12 i word)

Hur ofta skriver du på boken? Oftast på lov, under skoltid har jag inte mycket tid, i så fall sätter jag mig när jag kommer hem och bara läser igenom det jag skrivit och rättar. Jag skriver också i perioder, det kan dröja flera veckor och jag skriver ingenting (däremot skriver jag nästan varje dag på någon form av text för att träna språket), men så plötsligt får jag en så kallad "insperationskick" och jag kan skriva varje dag under en lång period. 
 
Hur skulle du beskriva huvudpersonen? Jag skulle vilja säga lipsill och mes, men det är så hon skulle beskriva sig själv. Jag skulle säga att hon är en osäker person, men hon är modig och stark när det väl gäller. Under bokens gång får hon också bättre självkänsla.

Hur skulle du beskriva din bok med fem ord? Fantasy, elände, goda, onda... (öh), krig? xD

Vem/vilka har varit dina inspirationskällor? Svår fråga, jag får ju insperation från så många olika saker hela tiden, också flera saker som jag är omedveten om. Men något som jag i alla fall vet att jag fått mycket insperation av är "Skämmerskans Dotter"-böckerna, jag tyckte de var väldigt bra när jag var liten, och jag försökte fånga lite samma känsla i min bok. Sedan har min syster hjälpt mig en hel del... och mina vänner, och Rebecka förstås som står ut med mitt tjat och som jag kunnat utbyta idéer och insperation med!


Har någon hjälpt dig att skriva boken? Att just skriva, nej, men jag har fått hjälpt från många som läst igenom sedan och gett mig kritik. Tack, det är väldigt viktigt för mig! :)

Har någon hjälpt dig med research? Näpp, jag har nästa inte använt research alls, hehe... eller, jo! Rebecka hjälpte mig att ta reda på vad olika delar på ett svärd heter.

Har du utvecklats under skrivandet? Håhå jaja! Verkligen! Jag utvecklas hela tiden, jag utvecklas nu och kommer fortsätta utvecklas. Jag har mycket kvar att lära!

Vill du få boken utgiven? Nej, aldrig... haha, skojar bara. Jo, det är klart, men det kommer förmodligen aldrig att hända xD

Om du vill få den utgiven; kommer du att använda ditt eget namn? Det skulle jag nog.

- kopiera detta med listan -
Skapare: Jane / TheDiaryBitch.Blogg.Se


Kommentarer
Postat av: Gabriella

sv: JAA! Jag har ju inte sett dig på hela sommaren juUUU! :O skandaaaal!

2010-08-23 @ 22:28:18
URL: http://gabsj.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jaaaag skall göra den! :D

2010-08-25 @ 18:30:20
Postat av: Rebecka

Aaaaw, jag är en inspirationskälla! :D stolt Nu blev det visst två kommentarer... eh, jaja xD

2010-08-25 @ 18:32:04
Postat av: MOLLY

Hejjsan ! Fin blogg . (: Jag har en foto tävling påhångs i min blogg , du är HJÄRTLIGT välkommen att vara med ! (;

2010-08-27 @ 20:55:19
URL: http://mozzans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback